vers van de pers

01.02.2013

DocDev vertaalt en schrijft technische documentatie en gebruikersdocumentatie voor Finnova.

Lees verder ...

01.04.2012

DocDev schrijft interne technische documentatie voor het SCC SENT messaging team van BNPParibasFortis.

Lees verder...

01.06.2011

DocDev (her)schrijft en vertaalt de DLW website in het Frans en het Engels.

Lees verder...

03.01.2011

Het contract van DocDev bij Belgacom wordt met 3 maand verlengd.

Lees verder...

docdev-logo

For all your e-doc solutions.

Welkom bij docdev

Welkom op de website van DocDev, het communicatiebureau voor al uw e-documentatie. DocDev is een gespecialiseerd bureau voor technische communicatie dat zijn diensten aanbiedt op het vlak van technische documentatie, localisatie, content management, copywriting en tekstredactie.

DocDev is de communicatie-interface tussen uw product of dienst en de klant en tussen uw bedrijf en de markt.

Waarmee kunnen wij u helpen?


Wat bedoelen we met technische communicatie?

De woorden technisch en communicatie zijn heel algemene begrippen. Iedereen geeft er zijn eigen invulling aan.

Voor de ene is de taal van je mobieltje wijzigen technich, voor de andere de hanleiding voor het installeren van een draadloze router helemaal niet technisch. Hetzelfde geldt voor communicatie. Voor ene zal spontaan denken aan menselijke communicatie, de andere aan bedrijfscommunicatie en nog iemand anders aan telecommunicatie.

Wat bedoelen we dan met technische communicatie?


Met technische communicatie bedoelen we bij DocDev het geheel van bedrijfscommunicatie dat te maken heeft met het verkopen, vermarkten of onderhouden van producten of diensten.

Het doel van deze communicatie is prospects of klanten goed te informeren aangaande de producten van uw firma zodat de klant het beste uit haar product kan halen en zodat u minder kosten hebt op het vlak van klantondersteuning (help desk, telefoons van klanten met vragen over de werking van het product, etc).

Het medium waarin deze communicatie gebeurt, hangt af van de context, de aard van het product, het doel en het doelpubliek van de communicatie. Het kan gaan om online help, multimedia presentaties, instructievideo's, websites, papieren handleidingen of informatiebrochures, of combinaties daarvan.

Lees ook de sectie Technical writing

 

de tweede democratiseringsgolf van informatie

Gutenberg heeft met zijn uitvinding van de boekdrukkunst vermoedelijk rond 1450 gezorgd voor een eerste democratiseringsgolf van informatie.

Voorheen was het maken van boeken een manuele en dus tijdrovende bezigheid en daardoor waren boeken zo duur dat enkel de kerk en de adel ze zich konder permitteren.

Informatie in de vorm van boeken komt voor heel wat meer mensen beschikbaar nu boeken heel wat sneller en in veel grotere oplagen gedrukt kunnen worden. Ook de wegestelde middenklasse kan zich nu een boek permitteren, waardoor de vraag naar boeken – en steeds meer naar boeken met profane onderwerpen – groter en groter wordt.

Aangezien kennis macht is, heeft de boekdrukkunst voor een ongekende verschuiving in de sociale machtsverhoudingen gezorgd. Er ontstonden andere waarheden dan de kerkelijke, met name de wetenschappen. De kerk kon minder en minder zijn wil opleggen; mensen werden beter geďnformeerd, werden opstandig tegen tal van sociaal verankerde onrechtvaardigheden en weerlegden – de een al met meer succes dan de andere – tal van tot dan toe voor waar genomen feiten.

Met de komst van het Internet is een tweede democratiseringsgolf van informatie op gang gekomen.

Zonder al te veel middelen is ieder individu nu in staat om te evolueren van een consument van informatie (klassieke media) naar een producent van informatie. Mensen sturen emails, posten blogs, wijzigen wiki's, posten afbeeldingen, filmpjes of muziek. Iedereen met toegang tot een computer heeft plots de hele wereld aan zijn voeten, 24 uur per dag.

Met de komst van het Internet is de hoeveelheid informatie en communicatie geëxplodeerd, in woord beeld en klank. En zoals een bekende Nederlander ooit zei: 'Elk foordeel hep sjen nadeel.' Het wordt voor internauten steeds moeilijker om de informatie te vinden die ze zoeken of om kwaliteitsvolle informatie te vinden.